Historian bakom onlinespel

En kort genomgång

Möjligheten att kunna spela på nätet har inte funnits alltför länge. Den begränsande faktorn har alltid varit nätets hastighet och spelens komplexitet. Under 70-talet var onlinespel begränsade till text. Detta hindrade inte kreativa personer från att skapa fantastiska äventyr och rollspel. Dessa textbaserade onlinespel banade vägen för det som senare kom att bli en av världens största marknader. Det allra första grafiska onlinespelet var pc-spelet Neverwinter Nights, ett rollspel som kom ut 1991. Därefter var det många som började utveckla spel i andra genrer som också gick att spela på nätet. FPS-spel, first-person shooters, blev populärt i och med spel som Wolfenstein 3D och Doom. När sedan Quake lanserades 1996 med en avancerad multiplayer-del började online spelandet att komma igång på allvar.

Rollspel fortsatte att ha en framträdande roll när det kom till onlinespel. När Diablo lanserades i början av 1997 prisades spelet för den fantastiska spelkänslan och möjligheten att spela på nätet tillsammans med vänner. Nästa stora steg inom onlinespelandet kom 2004 när World of Warcraft lanserades. WoW var inte det första massiva onlinespelet men det var det första spelet som hade ett enkelt och välfungerande system som både de oerfarna och de luttrade spelarna kunde ta del av.

Konsolernas väg till onlinespelandet

Ungefär samtidigt som WoW lanserades började företag som Sony, Nintendo och Microsoft att utveckla konsoler med möjligheten att spela spel mot andra på nätet. Xbox Live var till exempel Microsofts sätt att koppla ihop spelare från hela världen, och med numera klassiska spel som Halo var framgången ett faktum.

Idag finns det många olika onlinespel i alla möjliga kategorier. Sportspel som fotbollsserien Fifa är en av de mest populära onlinespelen på konsol. FPS-spel som Call of Duty och Battlefield är omåttligt populära både på PC och konsol. Även rollspel är fortfarande högst aktuella, något som World of Warcraft än idag är ett tydligt bevis på. Under början av 2014 meddelade spelutvecklarna Blizzard att de nått över 100 miljoner skapade konton sedan lanseringen av WoW för 10 år sedan. Onlinespel är idag en självklar del av spelvärlden.